Joyce1411.reismee.nl

24,25,26,27,28,29,30 juli

24 juli: vandaag weer naar het werk eerst de baby's weer gewogen. We hoorde dat er bevallingen waren dus we hebben gevraagd of ze ons wilde roepen. Om 11 uur was het dan zover de weeën kwamen op gang. De vrouw gaf geen kick. Daarna ging de verloskundige een mannelijke alles uitleggen aan ons. Ik was verbaasd dat het een mannelijke verloskundige was want dat komt hier eigelijk niet voor hier. De man was alles aan het vertellen en toen zei hij dat de vrouw niet mocht gaan persen ineens was het hoofdje eruit en na 1 min het lijfje. De vrouw gaf weer geen kick zo bizar. Het kindje begon te huilen. De navelstreng zat om het hoofdje heen. De baby lag dr al uit de moeder maar de verloskundige was nog niet ready dus hij moest ineens heel snel zijn handschoenen aandoen ens. Daarna maakte hij de baby schoon en legde hij hem even op de moeder haar borst. Hij feliciteerde dr niet, zei niet wat het was en vroeg niet de naam van de baby haha. Ik moest de baby in het bedje leggen. Toen werd de placenta geboren en moest de vrouw gaan zitten. Jaa ze was net bevallen. Ze ging staan en lopen bukken alles ik kon het niet geloven. Daarna zei de man dat het een meisje was ze was super blij. Het was zn mooi kindje. Daarna mocht ik de baby aankleden en hem wegen. Daarna ging het naar de moeder die ondertussen al in een andere kamer was. Ze heeft niet naar de baby gekeken ofz. Daarna vroeg ik hoe de baby ging heten en feliciteerde haar. De baby heette Josefien. Daarna gingen we naar huis. Nshima eten dat is traditioneel Zambiaans eten. Iedereen zei het is echt heel vies maar ik vond het best lekker. Daarna nog even dansen op Afrikaanse muziek met mijn zusjes.

25juli Vandaag ging ik weer in het lab werken we checkte de bloedcellen, bilirubine en nog wat andere dingen. Daarna werd ik uitgenodigd voor een Zambiaanse bruiloft 5 augustus zoo leuk. Daarna was ik bezig met checken van het bloed. Toen kwam er een jongen binnen. Het Zambiaanse meisje waar we altijd mee werken zei tegen die jongen dat ik graag een getinte baby wilde haha en dat ik hier wilde wonen. Hij zei kom we gaan trouwen en maken een getinte baby haha. Hij gaf me zelfs zijn nummer haha. Daarna heb ik nog heel lang met die 2 jongens gezeten zoveel gelachen haha. Ze gaven me Zambiaanse naam Loulou. Daarna ging ik naar de pharmacy in de stad om spullen te kopen van het geld wat ik gekregen had van de donaties. Daarna even buiten in de zon gezeten met Lucy mijn oudste zusje. Ik wil er echt niet aan denken om terug te moeten naar Nederland ik wil echt zo graag hier blijven voor altijd. Na die Nshima van gister heb ik zo last van mijn maag pff. Nu weer lekker kip met mijn favoriete koolsla eten echt wauw samen met patat.

26 juli: vandaag nog 20 dagen voor ik thuis ben. Vandaag heb ik echt nergens zin in haha maar we gaan toch maar na werk om half 9. Aangekomen op werk gaan we naar de apotheek. Ik had erg last van mijn nek dus Om half 12 gingen we naar huis. De pijn in mijn maag is gelukkig over. Na werk Even naar de winkels. De zoontjes van de pastoor komen eindelijk vandaag. Dus we gaan even wat dingen voor hem halen. Ook vandaag me visum verlengen en dag kiezen wanneer ik de lion, cheeta's walk en de olifanten ride ga doen. Toen ik thuis kwam waren de zoontjes er al heel schattig. Ze deden een chitange om dat zijn de doeken die ze voor alles gebruiken. Zoo schattig zat die in die chitange. Daarna even naar rebaccah gegaan voor het visum ens. 5 aug had ik afgesproken maar dan ben ik naar de bruiloft dus moet ik een andere dag kiezen dus morgen even bellen. We hadden pizza gehaald voor de hele buurt al de kinderen hadden ons bedankt. Dorety ging ons bedanken op de Zambiaanse manier knielend heel apart maar zo lief.Morgen weer een dagje werken in het lab.

27 juli: vandaag gewerkt in het lab weer bloed getest. We gingen daarna even naar de markt achter de kliniek omdat er muziek vandaag kwam. Toen we er stonden te kijken werden we opgemerkt en riep een man mzungu's (blanke) iedereen keek om en begon te lachen.Daarna naar de royals gegaan omdat een van de Nederlandse vrijwilligersters jarig is hadden we een high tea gedaan. Heerlijk!!! Daarna waren de zoontjes van de pastoor er weer. Zo lief. Vandaag verder niet zoveel gedaan.

28 juli:

Vandaag word mijn haar gevlochten dus we gaan Zometeen naar de stad om nep haar te halen. Als het haar gevlochten is ga ik naar de stad met Elizabeth want als je met een Zambiaan gaat betaal je veel minder. Na 6 uur is eindelijk mijn haar klaar er was geen tijd meer om naar de markt te gaan dus dan doen we morgen. Vandaag gingen we eten bij foodpalace daar kwamen we een Zambiaanse man tegen die Nederland kon praten super leuk. Hij vroeg ons of we wilde gaan lunchen morgen. Daarna gingen we uit. Was ook wel erg leuk om 2 uur was ik thuis. 29 juli: vandaag met Elizabeth naar de markt gegaan om voor Menno een shirt te halen en voor mij slippers. Daarna dingen voorbereid voor de surprise van mark de zoon van dorothy die aan het studeren was in lusaka. Was super leuk. Iedereen danst ook ens zo anders dan in Nederland. Zoveel eten was ook echt niet normaal. Het is elke dag wel heel erg druk in huis iedereen schreeuwt zo erg.

30 juli:

Vandaag weer naar de kerk geweest voor de laatste keer. Het is ook elleke's laatste dag in het gastgezin ze gaat terug naar sunbird gastenhuis. Vandaag verder niks gedaan alleen mijn haar er weer uitgehaald omdat het te zwaar was voor mijn nek helaas.

Reacties

Reacties

Joke

Aahhh al het vlechten voor niets. Jammer hoor, Suzanne heeft het ook een keer gehad, ze vlechten er echt veel nephaar door hè. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active