Joyce1411.reismee.nl

19,20,21,22,23 juli

19 juli:

Vandaag voel ik me gelukkig weer beter. Weer de weg kwijt geraak haha. Aangekomen in de kliniek gingen we helpen bij de apotheek. medicijnen sorteren. En opschrijven wanneer ze ze moesten innemen en hoevaak. Hier krijg je geen bijsluiter bij de medicatie. Vandaag gingen ik weer even naar markt met de mensen van het gastenhuis. Morgen ga ik na mijn eigen werk naar de Linda farm. En zaterdag ga ik naar de Victoria falls. Me zusjes van gastgezin hebben met Zambiaanse woordjes geleerd. Moucabangi= hoe gaat het ,Bwino= goed,

Nikukonda= ik hou van jou. Vandaag ga ik weer in bad daarna lekker slapen.

20 juli :Vandaag vroeg opgestaan voor de clinic. Vandaag gingen we naar het lab. Eerst gingen we bloedprikken bij de patiënten en daarna controleren op de cd4 cellen, syfilis en de bloedplasma. Het was echt super interessant. Hij legde alles uit wat we moesten doen en daarna mochten we het zelf doen. Zo anders dan in Nederland daar mag je nergens zomaar kijken en helpen. Iedereen gebruikt ook beperkte middelen maar ze hebben alles ze zijn heel creatief. Nederland is echt te over ontwikkeld in sommige dingen overal hebben we een andere snellere manier voor maar of het altijd even goed werkt nee. Daarna gingen we naar de Linda farm jeetje dat is wel een heel arm deel van Zambia de mensen zijn blind,doof of hebben een handicap. Het is een organisatie van de regering maar die hebben hun handen ervan af getrokken toen hier de crisis uitbrak. Nu is het een van de Armste delen van dit deel van Zambia. Kinderen gaan daar niet naar school en de school die ze daar hebben gaan alleen kinderen van buitenaf heen waarvan de ouders heel weinig geld hebben. Op de school geven hele slechte leraren les die niks om de kinderen geven. De kinderen krijgen geen les, kunnen geen Engel, niet rekenen en niet lezen. De school heeft wel alle middelen om goede les te geven boeken, schriften, pennen, whiteboards. De school is gebouwd door een Nederlandse jongen die overal in de lokalen hangt. Sonde dat er zo weinig mee gedaan word. Morgen ga ik weer werken bij de baby's

21 juli :vandaag weer bij de baby's gewerkt er waren nu heel veel van 1 maand oud zoooooo lief. Er waren nu ook 2x een tweeling ik mocht de ene tweeling van 1 maand beethouden ik wilde echt wegrennen zo schattig was die baby. De baby's hier zijn allemaal zo mooi en zijn allemaal zo rustig. Ik wil ze allemaal. Daarna gingen we even helpen in de apotheek. Nu we langer in de kliniek zijn kent iedereen ons en is het super gezellig. Onze vriendin kwam naar de apotheek en hebben we gepraat over de verschillen van Nederland en Afrika. Jeetje wat een verschillen hadden we zelf ook al gezien maar er zijn dr nog veel meer waar we niks van weten. Interessant om ook keer dat mee te maken. Daarna ging ik even pennen halen voor mijn zusjes uit het gastgezin omdat ze maar 2 pennen hebben voor 4 kinderen dus heb ik even 30 pennen gehaald. Ook hebben we gelijk kadootjes gehaald voor mijn jongste zusje uit het gastgezin die is 18 augustus jarig helaas ben ik dan net weg. Nu ben ik thuis en lig ik even op bed wat een hitte hier pfff. Morgen naar de Victoria falls eindelijk.

22juli: vandaag naar de Victoria falls gegaan waaaaauw wat was dat mooi zo indrukwekkend om bij 1 van de 7 wereldwonderen te staan prachtig! Mooiste wat ik ooit heb gezien. Ook gingen we het water in wat eigelijk gevaarlijk was maar zo konden we door de devil pool lopen en de angel pool zien. Zo leuk. Kom ik net op mijn kamer zit er echt een mega spin op de muur. Echt mega gewoon zeker wel 10 cm. Pfff daar kan ik niet aan wennen.

23 juli: vandaag ga ik naar de kerk met mijn gezin in mijn traditionele Zambiaanse chitenge jurk. Daarna gaan we even naar de shoprite en naar de markt om voor Menno voetbal shirt te halen. Naar de kerk geweest voor 6 uur. Het was heel apart we gingen naar de kerk en eerst super leuk zingen en dansen ens. Daarna gingen ze iets met demonen doen. ze gingen de demonen uit de mensen drijven. Dus mensen vielen op de grond en gingen helemaal schudden en schreeuwen. Zo eng!! De pastoor ging op je hoofd drukken en dan voelde hij iets. Ik weetniet wat ik ervan geloof maar het zag er heel eng uit. Ik vertelde dat tegen mijn gast moeder en mijn zusjes die lachte zo hard en belde gelijk die pastoor om het te vertellen dus nu komt de pastoor morgen naar mij toe haha. Hij brengt dan ook voor 2 weken zijn 2 zoontjes van 11 maanden en 2 jaar!!!

Reacties

Reacties

Thomas Wessels

Ik geniet zo erg van jouw verhalen! Ik kon de afgelopen dagen niet slapen, omdat ik niet kan slapen voordat ik jouw verhaal gelezen heb. Super leuke ervaringen maak je mee! Ga zo door! Xxx Thomas uit Nieuwegein

Ilse

Gaaf zeg! Ik miste je berichtjes al! Wat een gave ervaring zeg ! En wat een mooi werk doe je daar!

Ferdy

Je doet goed werk Joyce. Leuk om dit op deze manier een beetje mee te maken. Je kunt goed verwoorden wat je ziet en meemaakt. Top!!! Ik wacht al weer op het volgende verhaal.

Danique

Zo leuk om te lezen! Zo kunnen we een beetje mee genieten van jou avonturen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active